Over het artikel

Auteur :

Faysal Almawlawi

Datum :

Tue, May 16 2017

Categorie :

Jurisprudence

Download

Regels van moskeeën

Regels van moskeeën
 [ nederlands - dutch -الهولندية  ]


auteur: Faysal Mawlawi
revisie: Yassien Abo Abdillah
uitgever: www.discoverislam.nl

Kantoor voor da'wa Rabwah (Riyad)


2013 - 1435
 

Islam voor iedereen
أحكام المسجد
        « باللغة الهولندية »


المؤلف: فيصل المولوي

مراجعة: ياسين أبو عبد الله

الناشر: www.discoverislam.nl

 

 

 

2013 - 1435
 


 
Alle lof behoort aan Allah.
Regels van moskeeën
De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “De grond werd voor mij als een moskee gemaakt en als een reinigingsmiddel. Dus als je je bewust bent van het gebed, bid dan”. Overgeleverd door al-Nasaa’i.
De Gezant Gods (vrede zij met hem) spoorde aan tot het bouwen van moskeeën, hij zei: “wie een moskee voor God bouwt verlangt naar de aanwezigheid van God, voor hem laat God een huis bouwen in het Paradijs”. Allen waren het erover eens.
•    Het is naar voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem), dat de moslim zodra hij zijn huis uitgaat richting de moskee om de volgende smeekbede in acht te nemen: “O God, breng licht in mijn hart, in mijn gezichtsvermogen en in mijn gehoor. En licht, rechts van mij licht, achter mij licht en in mijn aderen licht, in mijn vlees en bloed licht, in mijn haren licht en in mijn huid”. Overgeleverd door de twee sheikhs.
•    Men gaat de moskee met de rechtervoet binnen en zegt: “Ik zoek mijn toevlucht bij de Almachtige Heer en bij Zijn edele gezicht, bij Zijn oneindige heerschappij, tegen de vervloekte duivel, In de naam van God. Zegeningen zij met Muhammad (vrede zij met hem), O God vergeef mij mijn zonden en open voor mij de deuren van Uw barmhartigheid”. En als men naar buiten gaat moet men met de linkervoet eerst gaan en zeggen: “In de naam van God. O God, zegeningen zij met Muhammad (vrede zij met hem), O God, vergeef mij mijn zondes en open de deuren voor mij alstublieft. O God, bescherm mij tegen de vervloekte duivel”.
•    Het is goed voor de moslim vaak naar de moskee te gaan, want de Gezant Gods (vrede zij met hem) heeft gezegd: “voor degene die naar de moskee vertrekt en gaat maakt God een onderkomen in het paradijs, elke keer dat hij gaat en vertrekt”. Dat wil zeggen elke keer gaan en terugkeren. Overgeleverd door de twee sheikhs.
•    Het is naar voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem) om als men de moskee binnengaat twee gebedsdelen te bidden (het begroeten van de moskee). De Gezant Gods (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Als een van jullie naar de moskee komt, bid dan twee knielingen voordat je gaat zitten”. Overgeleverd door de groep.
•    De moslim houdt de moskee schoon. Hij (vrede zij met hem) verbood het plassen, het gooien van vuil, het spugen en het slijm erin. En hij verbood degene die uien of knoflook at de moskee binnen te gaan.
•    Het verheffen van de stem is afkeurenswaardig, zelfs bij de Koran, zodat de biddende niet gestoord wordt. Het slapen, het eten en het drinken is toegestaan, net als het praten.
         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.islamhouse.com
Islam voor iedereen !