موافقات حضرت عمر رضی الله عنه

قاتل مشرکین، امیر مؤمنان حضرت سیدنا فاروق اعظم آنچنان شخصیت بزرگی بودند که محدثین و مورخین صدها کتاب در مناقب و فضایل او تحریر کرده اند، و این سلسله تا قیامت جاری خواهد بود، زیرا امت مسلمان یقین کامل دارد که دین مبین اسلام بوسیله صحابه کرام (رضوان الله علیهم أجمعین) از پیغمبر اسلام به آنان رسیده است این کتاب نیز برخی از موافقات سیدنا عمر رضی الله عنه با قرآن کریم و رای رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را بیان می کند

اسم الكتاب: موافقات عمر رضي الله عنه


تأليف: محمد ضياء القاسمي


الناشر: موقع عقيدة


نبذة مختصرة: موافقات عمر رضي الله عنه

 
رسول الله ص فرمودند:
«لَوْ كَانَ بَعْدِى نَبِىٌّ لَكَانَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ».
اگر بعد از من پیغمبری می‌آمد آن کس عمر پسر خطاب بود. (ترمذی)

مطابق تقاضا و تمنای قلبی حضرت عمر فاروق س و موافق با رأی ایشان بارها وحی الهی نازل شده است، لذا از آن مجموعه چند واقعه در این رساله گردآوری شده است.

 

موافقات حضرت عمر س

 

 


گردآورنده:
مولانا محمد ضیاء القاسمی


مترجم:
مولانا غلام محمد سربازی
 
فهرست
ش    موضوع    صفحه
1        پیشگفتار    4
2        حکم نماز نفل در مقام ابراهیم مطابق رأی حضرت فاروق س نازل شد    5
3        رأی حضرت فاروق س نسبت به اسیران بدر    6
4        دشمن جبرئیل دشمن خدا است رأی حضرت فاروق س    8
5        موافقت رأی حضرت فاروق س با وحی الهی در بارة حجاب ازواج مطهرات    10
6        موافقت حضرت فاروق س در مسئله نماز بر جنازة منافقان    11
7        موافقت وحی الهی با رأی حضرت فاروق س در مسئلة خمر (شراب)    13
8        آیات طلاق مطابق رأی حضرت فاروق س    14
9        خدا احسن الخالقین است رأی حضرت فاروق س    15
10        واقعه افک و رأی حضرت فاروق س    16
11        رأی حضرت فاروق س در بارة استغفار برای منافقین    17
12        موافقت وحی الهی با رأی حضرت فاروق س در قتل بشر منافق    18
13        لقب فاروقی    19
14        حکم ممانعت خدام از واردشدن به خانه‌ها در اوقات مخصوص    20
15        حکم روی‌آوردن بسوی کعبة الله    21
16        موافقت حضرت پیامبر ص با حضرت فاروق س    22
17        موافقت حضرت فاروق س در مسئلة قلم و دوات    24
18        حرف آخر    25
19        عرض مترجم    26
20        مناجات به درگاه مجیب الدعوات    27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بسم الله الرحمن الرحیم

پیشگفتار
نحمده ونصلی علی رسوله الکريم
قاتل مشرکین، امیر مؤمنان حضرت سیدنا فاروق اعظم س آنچنان شخصیت بزرگی بودند که محدثین و مورخین صدها کتاب در مناقب و فضایل او تحریر کرده اند، و این سلسله تا قیامت جاری خواهد بود، زیرا امت مسلمان یقین کامل دارد که دین مبین اسلام بوسیله صحابه کرام (رضوان الله علیهم أجمعین) از پیغمبر اسلام ص به آنان رسیده است.
گروه صحابه (رضوان الله علیهم) پروانگان شمع نبوت و ستارگان درخشان آسمان رشد و هدایت بوده اند، اگرچه همه اصحاب رسول خدا ص از نظر روشنایی و عظمت و جلالت یکتای زمانه هستند، اما آن مراتب و فضایلی که خلفای راشدین را حاصل است مثال آن در دنیا دیده نشده و نخواهد شد.
حضرت عمر فاروق س اگرچه به اعتبار ترتیب خلافت، خلیفه دوم گفته می‌شود، اما از نظر بعضی امتیازات خصوصی در نظر نمایان‌تر می‌آید.
در این رساله چند واقعه بخدمت خوانندگان محترم اهدا و تقدیم می‌گردد، تا معلوم شود که حضرت فاروق اعظم س از چه مقام و امتیاز والایی برخوردار است.
حضرات مصلحین تصریح فرموده اند که موافق رأی حضرت فاروق س وحی نازل شده است، بنده آن وقایع را در این رساله گردآورده، شرف و سعادت اشاعه آن را حاصل کردم:
گرقبول افتد زهی عز و شرف

محمد ضیاء القاسمی
24 رمضان المبارک 1389 هـ

حکم نماز نفل در مقام حضرت ابراهیم ÷ بر حسب خواهش حضرت فاروق اعظم س نازل شد
سرور دو عالم ص به قصد ادای حج عمره به مکه مکرمه تشریف برده بود، حضرت فاروق س نیز در این سفر مبارک همراه ایشان بود. وقتی که از طواف کعبة الله فراغت یافتند، حضرت رسول اکرم ص مقام ابراهیم را به همراهانش نشان داد، و آن سنگی است که هنگام تعمیر بیت الله حضرت ابراهیم ÷ بر روی آن می‌ایستاد و بیت الله را تعمیر می‌کرد، و اثر هردو قدم مبارک حضرت ابراهیم خلیل الله ÷ بر روی آن سنگ ثابت مانده است. به محض این که حضرت فاروق س نشان قدم حضرت خلیل الله را مشاهده کرد، بی‌قرار گشت و عرض کرد: «یا رسول الله! دل من می‌خواهد که دو رکعت نماز نفل بطور شکرانه در مقام ابراهیم بجا بیاورم».
حضرت جبرئیل ÷ از آسمان نازل شد و گفت یا رسول الله! آنچه عمر س بر روی فرش می‌خواهد، خواست خدا بالای عرش نیز همان است؛ لذا آیة کریمة ذیل نازل شد:
+  •  _. [البقرة: 125]
«مقام ابراهیم را جای نماز قرار دهید، یعنی آنجا نماز بخوانید».

 

 

 

 


 
رأی حضرت فاروق س نسبت به اسیران بدر
غزوة بدر اولین جنگ باشکوه مسلمانان است که کمر کفر را شکست.
حضرات صحابه ش در این جنگ بقدری جانفشانی کردند که ملائکه عرش داد تحسین را سر دادند، خداوند متعال به مسلمانان فتح و پیروزی عنایت کرد.
سران قریش و پیشوایان کفر را چنان شکست ذلت‌آمیزی نصیب شد که در تاریخ جهان صدمة بزرگتری از این برای کفار دیده نشده است.
افرادی چند از سران کفار به قتل رسیدند و ابوجهل لعین نیز که دشمن بزرگ اسلام بود به دَرَک واصل گردید، و افراد سرشناس او به اسارت مسلمین درآمدند.
حضرت عباس عموی آن حضرت و حضرت عقیل پسر عموی آن حضرت ص نیز که هنوز مسلمان نشده بودند، در گروه اسیران بودند.
در آن وقت مدینه منوره زندان سرایی نداشت، لذا پیامبر اکرم ص اسیران را به اهل مدینه تحویل داد و توصیه فرمود که از آنها بخوبی نگهداری و غمخواری کنند.
زندانیان از احسان و اخلاق اهل مدینه بسیار متأثر شده، در نتیجه مشرف به اسلام شدند، پیامبر اکرم ص جلسة شورایی را تشکیل دادند که با این زندانیان قریش چه رفتاری به عمل آید.
حضرت صدیق اکبر س با عده‌ای دیگر اخذ فدیه و آزادکردن زندانیان را نظر دادند، به دلیل این که شاید ایشان از اخلاق کریمانه و حسن سلوک مسلمانان متأثر شده در حلقه اسلام درآیند.
و باز آن اموالی که بطور فدیه از آنها گرفته می‌شود برای فقرا و مجاهدین مسلمان و دیگر امور مسلمین خرج شود. آن حضرت ص این رأی را تأئید و تصویب کرد و به آزادی اسیران دستور صادر فرمود.
از طرفی دیگر حضرت فاروق اعظم س با این نظر مخالف بود و عرض کرد: یا رسول الله! اینها اسیرانی اند که شب و روز در مخالفت اسلام سرگرم و فعال بودند، آنچنان که سرزمین مکه را برای مسلمانان تنگ کرده، نگذاشتند صدای توحید و یکتاپرستی بلند شود، امروز که چنین فرصتی بدست ما رسیده، باید که این دشمنان خدا و رسول را از صفحه هستی نیست و نابود کنیم.
پس رأی من این است که به ما دستور دهید تا هریک از ما خویشاوند خود را با دست خود بقتل برسانیم.
سبحان الله! حضرت فاروق س بر دشمنان اسلام چقدر شدید بود، بطوری که دیدن دشمنان اسلام را بر روی زمین نمی‌پسندید.
خلاصه وقتی که حضرت فاروق اعظم س رأی خود را به حضور رسالت عرض کردند، بلافاصله وحی الهی برای تأئید آن بر پیامبر اکرم ص نازل گشت. چنانکه خداوند متعال می‌فرماید:
+                      _. [الأنفال: 67]
«برای پیامبر سزاوار نیست که اسیران را نگاه داشته باشد، تا این که خوب خونریزی کنند بر روی زمین، شما اسباب و سامان دنیا را می‌خواهید و خدا آخرت را می‌خواهد، خدا غالب و باحکمت است».
وقتی که این آیه نازل شد، پیامبر اکرم ص و صدیق اکبر س به گریه درآمدند، سپس آن حضرت ص ارشاد فرمودند:
«لَوْ نَزَلَ عَذَابٌ مِنَ السَّمَاءِ مَا نَجَا مِنْكُمْ غَيْرَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ». «یعنی اگر از آسمان عذاب نازل می‌شد، بجز حضرت عمر س کسی دیگر از شما نجات نمی‌یافت».
پس معلوم شد که رأی حضرت فاروق اعظم س راجع به اسیران بدر مطابق با وحی الهی بود.

 

 

دشمن جبرئیل دشمن خدا است
تأئید حضرت فاروق اعظم س
حضرت فاروق اعظم س زمینی در مدینه منوره داشت که گاهی اوقات به آنجا تشریف می‌برد.
در بین راه مکتبی از یهودیان بود، حضرت فاروق اعظم س سر راه خود ابتدا به آن مکتب می‌رفت و محاسن اسلام را با یهودیان در میان می‌گذاشت، و بدین ترتیب به دعوت و تبلیغ می‌پرداخت تا یهودیان را به اسلام مایل گرداند.
روزی یهودیان به ایشان گفتند: ای عمر، شما آدم خوب و فهمیده‌ای هستید، کاش که دین ما را قبول می‌کردی.
حضرت فاروق س جواب دادند: خیر، بلکه دین شما منسوخ و قابل ترک‌دادن است. رفت و آمد من در مکتب شما فقط برای این بوده تا صداقت و حقانیت اسلام و پیغمبر اسلام از تورات شما معلوم گردانم. سپس از یهودیان پرسید که نسبت به حضرت جبرئیل عقیدة شما چیست؟ آنها گفتند که جبرئیل دشمن ماست، زیرا آن همه مصایب و عقوباتی که بر پدران گذشته ما می‌آمد، همه از جانب جبرئیل بوده که سخنان پدران را گوش می‌کرد و سپس به خدا منتقل می‌ساخت، بدین ترتیب پدران ما به مصیبت‌های گوناگون مبتلا شدند. البته ما میکائیل را دوست داریم، جبرئیل جانب دست راست خداست، حال آن که میکائیل دست چپ خدا قرار دارد.
حضرت فاروق س گفتند: اکنون که خود شما قبول دارید که جبرئیل مقرب‌ترین فرشتگان است، زیرا جانب دست راست خدا قرار گرفته، در این صورت دشمنی‌کردن با جبرئیل، دشمنی با خدا و رسول خدا است.
فاروق اعظم س پس از دعوت و تبلیغ و این گفت و شنید وقتی به خدمت اقدس پیامبر اکرم ص حاضر شد، جبرئیل ÷ آیة ذیل را فرود آورد:
+      •            _. [البقرة: 97]
«بگو هرکه دشمن جبرئیل باشد، (باید از غصه بمیرد) زیرا اوست که این قرآن را به فرمان خدا بر قلب شما نازل کرده است، در حالی که تصدیق‌کنندة کتب سابق است و برای مؤمنان هدایت و بشارت است».
امام فخرالدین رازی در تفسیر کبیر و علامه ابن حجر عسقلانی در فتح الباری مطبوعه انصاری دهلی در شأن نزول این آیه می‌نویسند، و در حدیث شریف نیز آمده است که هنگام نزول این آیه حضرت پیغمبر اکرم ص به حضرت فاروق گفتند که:
«لَقَدْ وَافَقَكَ رَبُّكَ يَا عُمَر».
یعنی: «ای عمر س پروردگارت با نظر تو موافقت نمود».

 

 

 

 

 

 

 


 
موافقت رأی حضرت فاروق س با وحی آسمانی در بارة حجاب ازواج مطهرات
در آن زمان که حکم حجاب ازواج مطهرات نازل نشده بود، عموم مسلمانان بدون تکلف در خانه‌های آن حضرت ص رفت و آمد داشتند، و ازواج مطهرات نیز بوقت نیاز از خانه‌ها بیرون می‌رفتند.
حضرت فاروق اعظم س همیشه عرض می‌کرد یا رسول الله! رفت و آمد عموم مردم در خانه‌هایتان صلاح نیست. لهذا اگر مردم از واردشدن و ازواج مطهرات از بیرون‌آمدن از خانه‌ها جلوگیری شوند بهتر است، چون آن حضرت ص در این باره منتظر وحی الهی بود خاموش ماند تا این که مطابق رأی حضرت فاروق س آیة ذیل نازل شد:
+      _. [الأحزاب: 53]
«هرگاه از ازواج مطهرات چیزی را خواستید از پشت پرده بخواهید».
+      •      •   _. [الأحزاب: 33]
«قرار بگیرید در خانه‌هایتان و ظاهر نکنید زینت‌ها را مانند ظاهرکردن در زمانه جاهلیت گذشته، برپا دارید نماز را و بدهید زکات را و اطاعت خدا و رسول خدا کنید».

 

 

 

 
موافقت حضرت فاروق اعظم س در مسأله نماز بر جنازه منافقان
وقتی که عبدالله بن أُبی منافق بیمار شد، آن حضرت ص به عیادتش تشریف برد.
او درخواست کرد یا رسول الله ص هرگاه بمیرم خودتان بر جنازه من نماز بخوانید، آن حضرت ص خاموش ماند و مراجعت فرمود. سپس آن منافق بخدمت آن حضرت ص پیغام فرستاد که جامه مبارکتان را مرحمت فرمائید تا مرا در آن کفن کنند.
آن حضرت ص از راه شفقت جامه اش را برای او فرستاد، ولی آن منافق پیغام فرستاد که آن جامه‌ای را می‌خواهم که بر بدن شما رسیده باشد.
دوباره آن حضرت ص جامه را از تن مبارک کشیده، برای او فرستاد.
در این هنگام حضرت فاروق اعظم س عرض کرد: یا رسول الله! این منافق سزاوار جامه مبارک شما نیست.
پیامبر اکرم ص گفت: «ای عمر جامه من به این منافق سودی نخواهد بخشید، البته منظور من فقط دلجویی قوم اوست، تا به دین اسلام درآیند».
بالاخره چون آن منافق فوت کرد، پسرش حضرت عبدالله که مؤمن مخلصی بود آمد و عرض کرد یا رسول الله! بر جنازه پدرم نماز بخوان.
آن حضرت ص به قصد نماز بر جنازه اش روانه گشت. حضرت فاروق س جلو رفته و عرض کرد: «يَا رَسُول اللّه عَلى عُدُوِّ الله؟ فَنَزَلَتْ». یعنی: ای پیغمبر خدا! بر جنازة دشمن خدا نماز می‌خوانید؟.
سپس آیه کریمة ذیل نازل شد:
+     •       •   _. [التوبة: 84]
«هرگز نماز مخوان بر جنازه هیچیک از این منافقین هرگاه بمیرد، و بر قبرش برای دعاخواندن مایست، زیرا اینها منکر خدا و رسول خدا شده اند».
بعضی از مفسرین می‌گویند که نزول این آیه قبل از خواندن نماز جنازه است، و بعضی می‌گویند که نماز جنازه را خواندند و بعد از آن آیة منع نازل شد.
به هرحال، این امر مسلم است که آیه کریمه موافق رأی حضرت فاروق س نازل شده است، چنانکه امام فخرالدین رازی / در تفسیر کبیر می‌نویسد که این آیه کریمه از موافقات حضرت عمر س است.

 

 

 

 
موافقت وحی الهی با رأی حضرت فاروق س در مسأله خمر (شراب)
از قرآنکریم معلوم می‌شود که دستور خمر تدریجاً نازل شده است، روزی حضرت فاروق س با نهایت تضرع و زاری به بارگاه خداوند التماس و دعا کرد که:
«اَللَّهُمَّ بَيَّنْ لَنَا فِي الْخَمْرِ بَيَاناً شَافِياً».
یعنی: خداوندا! بیان فرما برای ما مسأله شراب را بطوری که واضح و تسلی‌بخش باشد.
در اثر دعای حضرت فاروق س حضرت جبرئیل آیة ذیل را (از سورة مائده) برای آن حضرت ص فرود آورد:
+               _. [المائدة: 90]
«ای مؤمنان همانا شراب و قمار و نشانه‌های معبودان باطل و تیرهای فال پلیداند، از کردار شیطان، پس احتراز کنید از آن تا رستگار شوید».
از این آیة کریمه نیز ثابت شد که نسبت به شراب، وحی الهی مطابق رأی حضرت عمر فاروق س نازل شده است.

 


 
آیات طلاق مطابق رأی حضرت فاروق س
حضرت فاروق س ازواج مطهرات را نصیحت کرد که از حضرت پیغمبر ص تقاضای بیجا نکنند و نفقه ما لایطاق نخواهند، مبادا که این عمل منجر به طلاق‌شان گردد.
همان کلماتی که حضرت فاروق س در نصیحت به آنها بکار برد، خداوند متعال آن کلمات را بدون کم و کاست در سورة تحریم نازل فرمود:
+                 _. [التحريم: 5]
«ای زنان پیامبر گرامی ص! اگر پیامبر اکرم ص شما را طلاق دهد امید می‌رود که پروردگار او در عوض شما، بهترین زن را به او خواهد داد و موصوف به این صفات زنان فرمان برنده، باوردارنده، دعاکننده، توبه‌کننده، عبادت‌گذارنده، و روزه‌گیرنده از بیوه‌زنان و دختران و دوشیزه‌گان».
حضرات مفسرین بطور وضوح بیان فرموده اند که حضرت فاروق س به همین کلمات آیه ازواج مطهرات (رضی الله عنهُنَّ) را نصیحت کرده بود که متعاقب آن آیه فوق نازل گردید.

 


 
خدا «احسن الخالقین» است رأی حضرت فاروق اعظم س وحی الهی شد
وقتی که آیة کریمة ذیل نازل شد:
+       _. [المؤمنون: 12]
«همانا آفریدیم ما آدمی را از خلاصة گِل».
فوراً حضرتِ فاروق گفت:
«فَتَبَارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِيْنَ». «پس بسیار بابرکت است خدا که بهترین سازندگان است». به محض این که این کلمات بر زبان حضرت فاروق س جاری شد، وحی الهی بدون کم و کاست، همانطور بر رسول گرامی اش نازل گشت.

 

 

 

 

 


 
در واقعه افک رأی حضرت فاروق س مطابق وحی الهی بود
هنگام مراجعت از عزوة بنی مصطلق آن تهمتی را که منافقین بر مادر مؤمنان حضرت عایشه صدیقه طاهره (سلام الله علیها) زدند، در تاریخ جهان درد و تأسف بزرگی است، این واقعه در قرآن و حدیث به تفصیل وارد شده است.
حضرات صحابه و سرور دو عالم ص از این حرکت زشت منافقین بسیار رنجیده‌خاطر و غمناک گشتند.
حضرت عایشه صدیقه از شدت این صدمه سخت بیمار شد. حضرت نبی کریم ص راجع به این قضیه از صحابه کرام مشورت خواستند. اتفاقاً حضرت علی مرتضی س از جمله آنها بود، همه صحابه قول منافقین را مورد تردید و تکذیب قرار دادند و از برائت و پاکدامنی حضرت عایشه صدیقه سخن گفتند.
هنگامی که پیامبر اکرم ص از حضرت عمر فاروق س مشورت خواست، حضرت فاروق اعظم در جواب عرض کرد: «مَنْ زَوَّجَكَهَا». یعنی چه کسی عایشه ل را در نکاح تو درآورده است؟ قال الله، فرمود: خداوند متعال او را به نکاح من درآورده است. فاروق اعظم فوراً عرض نمود که: «سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظَيْمٌ». خدا پاک است، این تهمتی بزرگ است.
به محض این که این کلمات بر زبان حضرت فاروق اعظم جاری گشت، وحی الهی مطابق آن بر پیامبر گرامی اش نازل شد. پس معلوم شد که خداوند متعال رأی حضرت فاروق س را نسبت به برائت و پاکدامنی حضرت عایشه مادر مؤمنان ل تأئید فرمود.

 
رأی حضرت فاروق س در باره استغفار برای منافقین
عبدالله بن ابی منافق پسری داشت بنام عبدالله که مرد مؤمن و مخلصی بود، بسیار کوشش می‌کرد که پدرش مسلمان شود. لیکن نعمت اسلام نصیبش نشد، پسرش عبدالله از آن حضرت ص درخواست کرد که برای پدرم استغفار و طلب آمرزش بفرما.
پیامبر اکرم ص برای دلجویی پسرش که مؤمن مخلصی بود، استغفار و دعا را آغاز فرمود. چون حضرت فاروق س دعا را شنید، عرض کرد: یا رسول الله! اگر شما برای این منافق دعا بخوانید یا نخوانید یکسان است، ایمان نصیبش نخواهد شد ولو این که برای او هفتاد مرتبه دعا و استغفار کنید، همانگونه که حضرت عالی بهتر می‌دانید، او مورد مغفرت خداوند متعال قرار نخواهد گرفت.
از یک طرف حضرت فاروق س آن کلمات را داشت عرض می‌کرد که از طرف دیگر وحی الهی مطابق رای فاروق اعظم س بر پیامبر گرامی اش نازل گشت.
چنانکه رب العالمین ارشاد فرمود:
+           _. [المنافقون: 6]
«یکسان است که برای ایشان طلب مغفرت کنی یا طلب مغفرت نکنی، خداوند متعال ایشان را هرگز نخواهد بخشید».
علامه هیثمی در مجمع الزواید این آیه را نیز از موافقات حضرت عمر فاروق س به شمار آورده است.

 
موافقت وحی الهی با رأی حضرت فاروق س در قتل بِشْر منافق
در شهر مدینه منوره منافقی بود بنام بِشر که با یکی از یهودیان اختلافی داشت.
یهودی گفت: این اختلاف را پیش حضرت محمد ص می‌بریم تا بین ما داوری نماید.
منافق گفت: پیش عالم یهود، کعب بن اشرف برویم:
یهودی قبول نکرد، زیرا می‌دانست که کعب از او رشوه گرفته و حق او را ضایع خواهد کرد، سرانجام این اختلاف را به خدمت حضور اکرم ص بردند.
بعد از شنیدن دلایل طرفین آن حضرت ص حق را برای یهودی ثابت فرمود و منافق محروم برگشت.
چون آن دو از مجلس بلند شدند، منافق گفت: این اختلاف را برای بار دوم پیش حضرت عمر س ببریم تا او داوری نماید، او با این تصور گمان می‌کرد که حضرت عمر س حق را به مسلمان منافق خواهد داد و بر یهودی خشم خواهد گرفت، ولی آن یهودی یقین کامل داشت که حکم حضرت فاروق با حکم پیامبر اکرم ص موافق خواهد بود و برای بار دوم هم برنده خواهد شد. خلاصه به اتفاق یکدیگر به عدالت فاروقی حاضر شدند. یهودی تمام ماجرا را بیان کرد، در ضمن این را هم گفت که آن حضرت ص حق را به من داده است، لیکن منافق راضی نشده، دوباره آن اختلاف را پیش شما آوردیم.
حضرت فاروق از بِشر منافق پرسید که آیا سخنان یهودی درست است؟ منافق ان را تصدیق نمود. بالاخره حضرت فاروق فرمود: اکنون بین شما داوری خواهم کرد، بطوری که شمشیر از خانه آورد و گفت: هرکه حکم و داوری حضرت محمد ص را قبول ندارد، شمشیر عمر داوری و فیصله او را چنین خواهد کرد که سر او قابل دیدن نیست.
پس با شمشیر سر منافق را از تنش جدا ساخت، این داوری حضرت فاروق اعظم س چنان مبتنی برحق و صداقت بود که آیة کریمه ذیل برای تأئید آن نازل شد:
+                   _. [النساء: 65]
«قسم به پروردگار تو که ایشان ایمان نمی‌آورند تا این که ترا حاکم خود قرار دهند، در آن اختلافی که بین ایشان رخ می‌دهد، سپس نیابند در دل‌های خویش هیچ نوع تنگی را از آنچه تو حکم کردی، و آن حکم را بخوشی قبول دارند».
در تفسیر ابن جریر طبری جلد پنجم و تفسیر کبیر چاپ مصر جلد سوم صفحة 253 این آیه را نیز موافقات حضرت عمر س به شمار آورده اند.

لقب فاروقی
لقب فاروقی، لقبی است که از جانب رب العالمین به حضرت فاروق اعظم س عطا شده است، و برای همیشه در تاریخ جهان به فاروق اعظم س موسوم گشت.
علمای کرام فاروق را جداکننده بین حق و باطل معنی و ترجمه کرده اند.

 

 
حکم ممانعت خادمان از واردشدن به خانه‌ها در اوقات مخصوص موافق رأی حضرت فاروق س نازل شد
روزی حضرت فاروق اعظم س در خانه خودش استراحت می‌کرد که ناگهان غلام پیامبر اکرم ص وارد خانه شد و پیغام داد که آن حضرت ص تو را خواسته است.
حضرت فاروق را واردشدن غلام در خانه بدون اجازه ناپسند آمد، و در دل خود تمنا کرد که کاش خداوند متعال خادمان را از واردشدن ناگهانی و بدون اجازه در اوقات مخصوص ممنوع سازد.
او در حالی که این تمنا را در دل داشت، به خدمت پیغمبر گرامی ص حاضر شد.
در آن ساعت آیة ذیل از سورة نور نازل شد:
+      _. [النور: 58]
«ای مؤمنان! باید اجازه بگیرند از شما آنان که مالک شده است دست‌های راست شما یعنی غلامان و کنیزان و نیز آنان که بحد احتلام نرسیده اند از شما سه وقت مخصوص: 1- پیش از نماز فجر. 2- وقت نیمروز که برای استراحت لباس را از تن درمی‌آورید. 3- بعد از نماز عشاء. این سه وقت مخصوص برای خلوت شماست».
حضرت فاروق س چون دید که خدای تعالی مطابق آرزویش آیة کریمه را نازل فرموده، و خادمان را از واردشدن به خانه‌ها در اوقات مخصوص ممنوع ساخت، فوراً سجده شکر را بجای آورد.
آن حضرت ص دید که حضرت فاروق بسیار شاد و خوشحال بنظر می‌رسد، جریان را از ایشان پرسید. حضرت فاروق تمام واقعه را به عرض مبارک رسانید.
آن حضرت ص از شنیدن آن بسیار مسرور گشت و فرمود: بی‌شک خدای تعالی شخص عفیف و باحیا را دوست دارد.
امام رازی / این آیة کریمه را نیز از موافقات حضرت عمر س به شمار آورده است.
 
حکم روی‌آوردن به سوی کعبة الله نیز به تمنا و تقاضای حضرت فاروق اعظم س مقرر شد
در هنگام قیام به سوی مکه مکرمه حضرت پیغمبر ص طوری نماز می‌خواند که بیت الله و بیت المقدس هردو را قبله قرار می‌داد، اما چون به مدینه منوره تشریف آوردند، این امر مشکل آمد که در یک نماز به دو قبله متوجه شوند، زیرا بیت المقدس از مدینه منوره به طرف شمال و بیت الله به جانب جنوب واقع است. به همین سبب استقبال به دو قبله در یک نماز دشوار آمد، و نیز یهود مدینه به طرف بیت المقدس نماز می‌خواندند. بنابراین، پیامبر اکرم ص با یارانش در مدت نوزده ماه جانب بیت المقدس نماز را ادا می‌کردند.
تمنای قلبی آن حضرت ص نمازخواندن به جانب بیت الله بود و انتظار داشت که حکم تحویل قبله نازل شود، تا این که روزی حضرت فاروق اعظم س عرض کرد یا رسول الله! بیت الله که تعمیریافتة حضرت خلیل الله است، دلم می‌خواهد که قبله مسلمین شود. سپس دست‌ها را بلند کرده به بارگاه رب العالمین دعا نمود که بار الها! تمنایم را شرف قبولیت عنایت فرما.
دیری نگذشت که حضرت جبرئیل ÷ آیة ذیل را برای پیامبر گرامی نازل فرمود:
+       •               _. [البقرة: 144]
«بی‌شک می‌بینیم ما گشتن صورت شما را جانب آسمان، البته می‌گردانم تو را به آن قبله‌ای که پسندش خواهی کرد. پس بگردان صورت خود را جانب مسجد حرام، و هرجا که باشید بگردانید صورت‌های‌تان را جانب آن».
امام فخرالدین رازی این آیه را نیز از موافقات حضرت عمر س شمرده است.


 
موافقت حضرت پیغمبر ص با حضرت فاروق اعظم س
روزی سرور دو عالم ص در جلسه صحابه کرام تشریف داشتند که ناگهان از جلسه بلند شدند و به جایی رفتند.
چون در مراجعت آن حضرت ص تأخیر شد، حضرات صحابه پریشان شدند که مبادا دشمنی برای ایشان مزاحمت ایجاد کند.
برای جستجوی آن حضرت ص بیرون آمدند. حضرت ابوهریره س نیز برای جستجو بیرون آمده به کنار باغ قبیله بنی نجار رسید، خواست در باغ داخل شود از جوی کوچکی که از زیر دیوار آن باغ بود، داخل شد. دید که آن حضرت ص در باغ تشریف دارند.
حضرت ابوهریره س تمام ماجرا را به عرض مبارک رسانید، و گفت حضرات صحابه در جستجوی شما بیرون آمده اند، برای همین خدمت شما حاضر شدم و دیگر صحابه نیز حاضر خواهند شد. آن حضرت ص هردو کفش مبارک خود را به عنوان نشانی به ابوهریره س مرحمت فرمود و گفت: برو و هرکه را در بیرون باغ ملاقات می‌کنی، در حالی که کلمه توحید را به صدق و اخلاص خوانده باشد، بشارت بهشت را به او بده. حضرت ابوهریره س می‌گوید: اول کسی را که ملاقات کردم حضرت فاروق س بود. پرسید ای ابوهریره این کفش‌ها را از کجا آورده‌ای؟ من عرض کردم، اینها کفش‌های آن حضرت ص هستند که بطور نشانی به من داده، تا هرکه کلمه توحید را به اخلاص خوانده باشد بشارت بهشت را به او بدهم. حضرت فاروق چنان سیلی محکمی بر سینه‌ام نواخت که از پشت به زمین افتادم.
سپس حضرت فاروق س گفت: برگرد. ناچار برگشتم، دیری نگذشت که حضرت فاروق نیز به خدمت آن حضرت رسید. آن حضرت ص از حضرت عمر س پرسید چرا این کار را کردی؟ حضرت فاروق عرض کرد یا رسول الله! از این نوع بشارت‌ها مردم سست شده، اعمال صالح انجام نخواهند داد. به همین سبب ابوهریره را برگرداندم. آن حضرت ص رأی حضرت فاروق را تأئید و تصویب فرمود و گفت: ای ابوهریره این بشارت را به مردم مگو.
از این حدیث معلوم شد که سرور دو عالم ص رأی حضرت فاروق س را مورد موافقت و تأئید قرار داد. به همین سبب ملا علی قاری حنفی / این را نیز از موافقات حضرت عمر س به شمار آورده است.

 
موافقت رأی حضرت فاروق س در مسأله قلم و دوات
در کتب احادیث این روایت آمده است که حضرت رسول الله ص در بیماری وفات خود ارشاد فرمودند: قلم و دوات بیاورید تا برایتان چیزی بنویسم. حضرت فاروق عرض کرد: «حَسْبُنَا كِتَابَ اللّه». یعنی کتاب خدا برای ما کافی است در پرتو نور آن زندگانی خود را بسر خواهیم برد. آن حضرت ص جواب حضرت فاروق را شنید و بار دیگر قلم و دوات طلب نفرمود.
معلوم می‌شود که این فرمایش آن حضرت ص مبنی بر امتحان بود و الا هرگز فروگذار نمی‌کرد، و از جواب حضرت فاروق بقدری مطمئن و مسرور گشت که قلم و دوات را دوباره نخواست، بلکه رأی حضرت فاروق را تأئید فرمود.

 
حرف آخر
فضایل و مناقب حضرت فاروق اعظم س در بسیاری از کتب احادیث موجود است، اما در این فرصت هدف فقط آوردن چند واقعه است که وحی الهی مطابق رأی حضرت فاروق نازل شده، یا این که حضرت پیغمبر ص رأی حضرت فاروق اعظم س را تأئید و تصویب فرموده است.
این چند واقعه را از تاریخ الخلفاء تألیف علامه جلال الدین سیوطی / و الفاروق تألیف حضرت مولانا سید احمد شاه بخاری انتخاب کرده، در این رساله تحریم نمودم.
از علمای کرام تقاضا دارم که اگر از این نوع وقایع بیشتری در قرآن یا احادیث به مشاهده‌تان رسیده است، بنده را مطلع سازند بسیار سپاسگزار خواهم شد.

 

 

 

 


 
عرض مترجم
رساله موافقات حضرت عمر س چون در بیان رأی پرحکمت حضرت فاروق اعظم س اختصاص دارد، شعر یکی از بزرگان دین که مشتمل بر مدح هر چهار یار است در ذیل رساله افزودم تا به ذکر خیر هر چهار یار رسول الله، خوانندگان را ذوق بیشتر میسر گردد، و در حسن رساله بیفزاید و در ضمن شمه‌ای از عقاید و جذبه محبت اهل سنت نسبت به خلفای اربعه و اهل بیت نبوت نمایان گردد.

شعر
صدیق عکس حسن جمال محمد است
فاروق ظل جاه و جلال محمد است
عثمان ضیاء شمع جمال محمد است
حیدر بهار باغ خصال محمد است
اسلام ما اطاعت خلفای راشدین
ایمان ما محبت آل محمد است

 

 

 

 
مناجات به درگاه مجیب الدعوات از مولانا غلام محمد سربازی /
حمد بی‌حد و ثنای بی‌شمار
مر خدای خالق لیل و نهار
بعد از آن نعت و درودِ لاَتُعَدَّ
بر رسول پاک اللهُ الصَّمَد
رحمت بی‌انتهای کردگار
باد بر اولاد و اصحاب کبار
یا اِلهی بِالنَبِیِّ الاَبطَحِیِّ
مرحمت فرما به ازواج النبی
تابعین و نیز تبع تابعین
رَبَّنَا وَارحَم عَلَیهِم اَجمَعِین
دست ما بالاست از بهر دعا
خالیش واپس مگردان ای خدا
یا الهی کرده ام ظلم کثیر
عفو کن ما را بظلم ما مگیر
ای خدا ما را ز درگاهت مران
از طفیل خاتم پیغمبران
ای خدا از شر نفس پر شرور
ای خدا از مکر شیطان غرور
در پناه خود بده ما را امان
در طفیل سرور هردو جهان
از خلاف و از خیانت بازدار
در عبادت هر زمان چالاک دار
نیست ما را دسترس بر این و آن
دستگیر ما تویی ای مستعان
موت ما نزدیک و فکر ما بعید
رَبَّنَا اجْعَلْ مَوتَنَا مَوتَ السَّعِید
چون رود از دست ما دارالغرور
رَبَّنَا اَبدِل لَنَا دارالسُّرور
رَبَّنَا ارحَمنَا بِقُرآنِ الکریم
رَبِّ ثَبِتنَا عَلی دِینِ القویم
ای خدا مگذار ما را دربدر
کن ز نعمای دو عالم بهره‌ور
ای خدا ما بندگان خاکسار
در دو عالم رحمتت امیدوار
تکیه‌گاهی نیست ما را غیر تو
در کلامت گفته‌‌ای لا تَقنَطُوا
یا الهی حال من گشته تباه
صورتم از معصیت گشته سیاه
آب رحمت را بر روی من بپاش
زنگ عصیان را ز قلب من تراش
کن منور قلبم از نور یقین
بر تنم پوشان لباس متقین
رَبِّ زِدنَا عِلمَنَا عَلمَاً کَثِیر
ذَلِکَ فَضلٌ مِنَ اللّهِ الکَبِیر
تو خدای بی‌نیازی، ما گدا
بانیازان را توئی حاجت روا
در دو عالم حاجت ما کن تمام
جنة الفردوس کن ما را مقام
هست شیطان در پی ایمان ما
نیست ما را غیر ذاتت ملتجا
رد کنی فریاد ما را یا قبول
دست ما بسته به دامان رسول
ای خدا ما را زِ سوء خاتمه
ده امان بر آبروی فاطمه
ای خدا بر عِزَّتِ حسن و حسین
غازیان بدر و اُحُد و هم حُنَین
رَبَّنَا اجْعَلْنَا عِبَاداً صَالِحِيْنَ
نَجِّنَا مِنْ كَيْدِ قَوَم الْكَافِرِيْنَ
رِبِّ أَشْرِكْنَا دُعَآءَ الْمُؤمِنِيْنَ
رَبِّ أَلْحِقْنَا بِقَوْم الْمُفْلِحِيْنَ
رَبَّنَا وَأَسْتُرْ لَنَا يَوْم الجَزَاء
رَبَّنَا لا تُخْزِنَا يَومَ النَدَاء
شد مناجاتم بِعَونِ الله تمام
بر محمد و آل و اصحابش سلام

وَآخِرُ دَعْوَانَا أَنِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْصَّلاةَ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن بِرَحْمَتِكَ يَا اَرْحَمَ الْرَّحِمِيْنَ آمِيْن.

مولانا غلام محمد سربازی /